کد مطلب:276420 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

شباهت به سلیمان
سلیمان علیه السلام؛ داوود او را جانشین و خلیفه خود قرار داد در حالی كه هنوز به سنّ بلوغ نرسیده بود، كه در حدیثی از امام نهم حضرت جوادعلیه السلام آمده كه فرمود: خداوند تبارك و تعالی به داوود وحی فرمود كه سلیمان را خلیفه خود سازد، در حالی كه كودك بود و چوپانی گوسفندان می كرد. عبّاد و علمای بنی اسرائیل این مطلب را انكار كردند، پس خداوند تعالی وحی فرمود كه: عصاهای آن افراد را بگیر و عصای سلیمان را نیز بگیر و آن ها را در اتاقی بگذار و در آن اتاق را به مهر خودشان مهر كن، و چون فردا شود عصای هر كس برگ برآورده و میوه داده بود او خلیفه است، پس داوود این مطلب را به آن ها خبر داد، گفتند: ما راضی و تسلیم شدیم. [1] قائم علیه السلام را خداوند - عزّوجلّ - خلیفه قرار داد و حال آن كه كودكی تقریباً پنج ساله بود، و در زمان حیات پدرش به سؤالات سعد بن عبد اللَّه قمی پاسخ گفت - چنان كه گذشت -.

سلیمان علیه السلام گفت: «هَبْ لِی مُلْكاً لا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی»؛ [2] پروردگارا به من ملكی عنایت كن كه برای هیچ كس بعد از من شایسته نباشد. از نظر كیفیّت و چگونگی، چه این كه سلاطین جهان - همان طور كه متعارف است حكومتشان آمیخته به جور و فساد است، ولی سلیمان می خواست حكومتش آن طور



[ صفحه 309]



نباشد، و نیز سلطنت و حكومت پادشاهان و امرای زمین تنها بر انسان ها است ولی حكومت سیلمان بر جنّ و انس و پرندگان بود. خداوند - عزّوجلّ - می فرماید: «وَحُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الجِنِّ وَالإِنْسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ»؛ [3] و لشكریان سلیمان از جنّ و انس و پرندگان برایش گرد آمدند. قائم علیه السلام؛ خداوند متعال مُلك و حكومتی به او عنایت خواهد فرمود كه برای احدی از اولین و آخرین - از نظر كمّیت و كیفیت - مانندش نبوده. امّا كمّیت: برای این كه آن حضرت مابین شرق و غرب را می گیرد - چنان كه در حدیث آمده -. و امّا كیفیت: برای این كه محض عدالت و عدالت خالص است، و چون كه حكومتش تمام اهل آسمان ها و زمین ها را شامل می گردد، - چنان كه گذشت -.

سلیمان علیه السلام؛ خداوند باد را در تسخیر او قرار داده بود، خدای - عزّوجلّ - می فرماید: «فَسَخَّرْنا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخاءً حَیْثُ أَصابَ»؛ [4] پس باد را به تسخیر او درآوردیم تا به نرمی هر كجا خواهد به فرمان او جریان یابد. قائم علیه السلام نیز، خداوند باد را در خدمتش قرار می دهد، چنان كه در حدیثی كه در كمال الدین روایت شده امام صادق علیه السلام فرموده: پس خداوند تبارك و تعالی بادی برانگیزد كه در هر بیابان ندا كند: این مهدی است كه به قضاوت داوود و سلیمان علیهما السلام قضاوت می كند و بیّنه نمی خواهد. [5] .

سلیمان علیه السلام؛ مدتی از قومش غایب شد، چنان كه رئیس المحدثین شیخ صدوق در كتاب كمال الدین ضمن حدیثی روایت كرده است. قائم علیه السلام، غیبتش طولانی تر از سلیمان است.

سلیمان علیه السلام؛ آفتاب برایش بازگشت. قائم علیه السلام، آفتاب و ماه را می خواند و آن ها او را پاسخ می دهند.

سلیمان علیه السلام حشمة اللَّه بوده، قائم علیه السلام نیز حشمة اللَّه است.



[ صفحه 310]




[1] كمال الدين: 156:1.

[2] سوره ص، آيه 35.

[3] سوره نمل، آيه 17.

[4] سوره ص، آيه 46.

[5] كمال الدين،671:2.